VD har ordet
12 maj 2022
Under slutet av 2021 lanserade vi vår travprodukt Platskampen, som under första kvartalet i år visat på positiv utveckling i tillväxttal. Vi ser även samma positiva trend för våra spelportaler, där 2022 inleddes med nytt intäktsrekord. Under första kvartalet har vår spelplattform utvecklats och förädlats, vilket resulterade i ett avtal med TV4 efter kvartalets utgång.
Vi befinner oss i en expansiv fas, där vi kompletterar den svenska spel- och travmarknaden genom att skapa, leverera och marknadsföra sportspel på vår egenutvecklade spel- och medieplattform. Det första kvartalet har utmärkts av offensiva och värdeskapande aktiviteter.
Satsning på andelsspel med våra spelexperter
Vår spelportal 1X2.se har under kvartalet utökat sin satsning på andelsspel genom vårt eget expertteam “Syndikatet”. I jakten på 13 rätt analyserar Syndikatet de olika matcherna på Stryktipset samt Europatipset, och erbjuder våra besökare att köpa in sig i andelsspelen. Vår satsning på andelsspel är ett viktigt steg i vår strategi att utveckla produkter med intressant innehåll och högt underhållningsvärde, som ger oss ökad räckvidd i vår målgrupp och bättre intäktspotential.
Nytt sportinnehåll ökar vår räckvidd till kunder
Vi har lanserat vår nya bettingpodd “Syndikatet” och videopodden “SuperSjuan”. Syndikatet är podcasten där våra sportsbettare diskuterar sport och spel medan SuperSjuan är ett innovativt videopoddformat på YouTube, där våra experter väljer ut en match inom Daily Fantasy Sports på vår spelsajt FSport.se. Vår satsning på olika poddformat är ambitiös, då vi vill utöka vår närvaro i digitala kanaler och nå ut oftare till både befintliga kunder samt attrahera nya. Vi ser att våra spelportaler utgör en allt större och viktigare del i vår tillväxtstrategi och intäktsgenerering.
Licenskrav stärker och förtydligar vår unika position
Under 2019 infördes licenskrav för att få bedriva vadhållning i Sverige, något som de flesta anpassat sig efter, men inte alla. Vi har i över två års tid påtalat missförhållandet med olicensierat spel för Spelinspektionen som nu äntligen agerat. Spelinspektionen meddelade i mars att Aftonbladet före juni 2021 hade tillhandahållit licenspliktigt spel, s.k. managertävlingar, enligt spellagen, vilket inte är tillåtet utan spellicens. Efter att Spelinspektionen inledde tillsyn upphörde Aftonbladet med att dela ut vinster med ett värde i pengar och bryter således inte längre mot spellagen enligt Spelinspektionen. Utgången av tillsynsärendet förstärker och förtydligar vår egen position på den reglerade svenska spelmarknaden, där FSport idag är den enda renodlade aktören inom Fantasy Sports med svensk licens som får erbjuda spel med insatser och vinster. Vi ser positivt på att tillsynsmyndigheten agerar och klargör regelverket genom detta ärende, och därmed stärker svensk reglerad spelmarknad vilket ger FSport möjligheter att öka sin marknadsandel.
Avtal med TV4 ger spännande och underhållande fantasyspel till Sveriges största fotbollssajt
Vi har under det första kvartalet vidareutvecklat vår plattform och vårt fantasyspel för att möta marknadens tilltagande intresse, vilket efter kvartalets utgång resulterade i ett avtal med TV4. Vi kommer att tillhandahålla vår produkt FSport Free med tillhörande plattform till Fotbollskanalen.se, Sveriges största fotbollssajt med 650,000 unika besökare per vecka. Där deltagarna deltar utan insatser i fantasyspel med action i realtid. Vi erhåller genom samarbetet marknadsföring av vårt spelvarumärke i Sveriges största media för fotbollsintresserade, i sammanhang som EM för damer, VM för herrar, Champions League, La Liga och Serie A – där samtliga matcher också är spelbara på FSport.se med insatser och vinster. Vårt varumärke FSport med tillhörande spelutbud kommer att exponeras i flertalet av TV4s kanaler, genom olika former av kommersiella kampanjer riktade direkt mot fotbollsintresserade i och kring ovan nämnda livesända fotbollsmatcher. Samarbetet kan generera framtida intäkter i våra egna spel, genom en ökad kännedom om vår spelplattform och varumärke, samt en potentiellt väsentligt ökad spelarkundbas för FSport till följd av samarbetet. Avtalet påvisar det stora intresset för vår egenutvecklade spelplattform och innebär ett sjumilakliv för etableringen av Daily Fantasy Sports i Sverige, nu kommer spelformen att nå ut till en ännu bredare publik vilket kommer vara gynnsamt för hela vår verksamhet inom spel och media.
Vår spelplattform förädlas löpande i såväl funktionalitet som innehåll, och vi investerar i vår medieverksamhet och våra spelportaler för att stärka vår position ytterligare, där vi har dialog löpande med ett stort antal aktörer och kontaktytor i industrin. Vi hyser en stark tilltro till vår organisation av skickliga medarbetare – som bidrar till vår utveckling och tillväxt under högt tempo, med stort engagemang och mycket energi. Med fortsatta sport- och medielanseringar på gång, ser vi fram emot fortsättningen på sportåret 2022. Till sommaren har vi en av årets stora höjdpunkter, när våra damer spelar fotbolls EM – där deras matcher är spelbara live i vårt managerspel SuperSjuan.
Helsingborg 12 maj 2022
Staffan Lindgren
VD FSport AB (publ)