Spelplattformsbolaget FSport AB (“Bolaget” eller “FSport”), baserat i Helsingborg, ska under våren nylansera sin Daily Fantasy Sports (“DFS”) produkt på den svenska marknaden. Med en svensk spellicens, ett strategiskt förvärv och en rejäl dos produktinnovation i bagaget, planerar Bolaget att utmana och göra ett ordentligt avtryck på den svenska spel- och travmarknaden.
I sommar kommer, om fotbollsgudarna får bestämma, återigen ett stort mästerskap att äga rum i form av Fotbolls-EM. FSport ser detta som ett perfekt tillfälle att nylansera sitt unika DFS-spel som ligger i absoluta framkanten av innovation för spelunderhållning och spelarengagemang.
Inför nylanseringen har Bolaget genomfört ett förvärv av de populära spelportalerna 1X2.se och Trav.se. Tillsammans med de förvärvade sajterna räknar Bolaget med en stor kundtillströmning och ökat intresse för plattformen.
– Genom köpet av de nya tillgångarna ser vi stora synergier både på kort och lång sikt. Vårt fokus kommer initialt att ligga på fotbollen och det kommande mästerskapet, men vi ser stora möjligheter att med tiden bli ett komplement till ATGs spelformer inom trav. I och med förvärven har vi över 25 000 organiska trav- och fotbollsfantaster att kapitalisera på från dag ett, säger FSports medgrundare och COO Björn Hofvendahl.
På finansmarknaderna har efterfrågan på spelbolag, och i synnerhet sådana som har egna tekniska plattformar, aldrig varit högre. Pådrivet inte minst av den pågående regleringen av den amerikanska bettingmarknaden på delstatsnivå. FSport avser att ta vara på det unika marknadsläget genom att börsnotera Bolaget på en lämplig marknadsplats i Sverige under 2021. Inför detta planerar Bolaget en kapitalanskaffning innan sommaren för att finansiera snabbare tillväxt. Man stärker även upp organisationen genom tillsättande av ett antal nya namnkunniga och erfarna styrelseledamöter under våren, och har även engagerat den rutinerade spelentreprenören Staffan Lindgren som ny VD. Såväl den tillträdande styrelsen som Staffan har omfattande erfarenhet av att driva tillväxtbolag i publik miljö.
– FSports erbjudande är som jag ser det ej en traditionell sportsbetting-produkt, det är en digital plattform med utökat underhållningsvärde primärt inom områdena sport och trav. Detta i kombination med erhållna tillstånd och spellicenser från den svenska spelmyndigheten, gör att FSport kommer att kunna attrahera såväl traditionella som helt nya kundgrupper med sina erbjudanden, säger VD Staffan Lindgren.
FSport AB är sedan tidigare backat av kända spelinvesterare som Jimmy Jönsson och Per Hildebrand, och numera även spelentreprenören Özkan Ego genom Multibrands Digital. Samt av fotbollsprofilen Henrik ”Henke” Larsson.