Det första kvartalet präglades av ökad digital närvaro och försäljning, samtidigt som effektiviseringar optimerade kostnadsstrukturen. Den planerade emissionen stärker framtida distribution och utvidgar den kommersiella räckvidden.
JANUARI-MARS 2024
- Nettoomsättning uppgick till 826 TSEK (552).
- Rörelseresultat före nedskrivningar och avskrivningar (EBITDA) uppgick till -697 TSEK (-1 922).
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -1 558 TSEK (-2 783).
- Resultat efter skatt uppgick till -1 558 TSEK (-2 783).
- Resultat per aktie uppgick till -0,03 SEK (-0,14).
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN JANUARI – MARS 2024
- Bolaget presenterade en storvinst på spelet PoolX i europeisk toppfotboll.
- Egenproducerat videoinnehåll sätter nya tittarrekord på Trav.se.
- Bolaget förnyar oddsjämförelsekonceptet genom en kraftfull utökning av oddsutbudet.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG
- Aktieägarna i FSport kallas till årsstämma den 30 maj.
- Styrelsen föreslår att årsstämman godkänner en företrädesemission i juni om cirka 4 miljoner SEK, med teckningsåtaganden som täcker ungefär 55% av emissionen.
- Aktiemarknadsnämnden har beviljat undantag från budplikt för den föreslagna företrädesemissionen.
- Spelportalen 1X2.se lanserar en ny portal dedikerad till Allsvenskan 2024. Till ishockey-VM 2024 publiceras även en omfattande guide.
VD HAR ORDET
Kära FSportare,
Vi blickar i dag tillbaka på ett kvartal som i huvudsak präglats av att våra mediasatsningar förbättrats och utvidgats. Vår marknadsnärvaro har konsoliderats och satsningar på egenproducerat videoinnehåll, oddsjämförelse och sportportaler har givit effekt.
Efter ett år som har varit transformativt för bolaget, med idel kostnadsbesparingar och neddragningar, så har vi under det första kvartalet förädlat vår ledande position inom svensk spelmedia, där det stora utbudet av livesport skapar engagemang och interaktiva upplevelser. Med en föreslagen emission avsedd att stärka framtida distribution och utöka den kommersiella räckvidden är det läge att se optimistiskt på vad bolaget kan uträtta framöver.
Förnyelse av oddsjämförelsekonceptet
Den kanske största förbättringen vi genomfört är subtil, men massiv sett till datamängden. Oddsutbudet på våra sidor har utökats markant, och antalet aktiva odds listade på 1×2.se är i dag ungefär fem gånger högre än det var i fjol. När som helst kan en besökare gå in på våra oddsjämförelser och botanisera bland över hundratusen aktiva och ständigt uppdaterade odds hos utvalda samarbetspartners. Samtidigt har infrastrukturen förbättrats för att kunna hantera den ökade mängden oddsrörelser utan att det påverkar servrar eller besökare negativt.
Ny portal för Allsvenskan 2024
Vi är stolta över att presentera vår nyaste portal, den för Allsvenskan 2024, som lanseras i samband med starten av Sveriges främsta fotbollsdivision. Portalen erbjuder inte bara omfattande speltips och expertrekommendationer med de mest fördelaktiga oddsen i realtid för varje matchomgång, utan också djupgående informationsmaterial. Resurser som denna stärker konsekvent vår ställning och cementerar samarbetspotentialen i produkten, i det här fallet med det licensierade spelbolaget Mr Green. Att vi nu har god vana av hur den här typen av portal bör konstrueras innebär att vi kan strömlinjeforma utveckling och försäljning av fler framöver.
Egenproducerat videoinnehåll
Melodin för vårt videocontent, såväl förinspelat som liveströmmat, är tittarrekord på tittarrekord. Att vi nu gång på gång når nya höjder är ett glädjande bevis för att vi gjort rätt när vi siktat på att bygga upp våra kanaler långsiktigt och med inriktning på trogna tittargrupper som ser fram emot nästa avsnitt och som gärna kommer tillbaka gång på gång. För att effektivt kunna monetarisera video krävs just den här kritiska massan, som vi nu lyckats nå med såväl fotbolls- och ishockeysändningar på 1×2.se som travpoddar på Trav.se. Varje månad erbjuder vi timvis av högkvalitativ underhållning som berikar våra lyssnares vardag med djupgående diskussioner och analyser, samt förstås speltips. Satsningen på egenproducerat videoinnehåll är en central del av vår strategiska utveckling, och vi räknar med att dess betydelse kommer att fortsätta växa.
Kostnadsbesparingarna fortsätter att ge effekt
Vi har som regelbundna läsare vet genomfört ett omfattande besparingsprogram som effektivt har optimerat vår kostnadsstruktur, utan att negativt påverka våra kommersiella funktioner. Detta har resulterat i att vi i dag har en avsevärt mer kostnadseffektiv organisation, med ett betydligt förbättrat EBITDA-resultat på -697 TSEK för första kvartalet, jämfört med -1 922 TSEK under samma period föregående år. Vi planerar ytterligare effektiviseringar som vi förväntar oss kommer att utöka våra kostnadsbesparingar under även de nästkommande kvartalen.
Styrelsen föreslår att årsstämman fattar beslut om en företrädesemission
Styrelsen föreslår att årsstämman, som äger rum den 30 maj i bolagets lokaler i Helsingborg, fattar beslut om en företrädesemission på cirka 4 miljoner SEK. Denna emission är säkerställd till cirka 55% genom teckningsåtaganden. Syftet med företrädesemissionen är att finansiera bolagets distribution och utöka den kommersiella räckvidden. Vårt strategiska läge inom sportmedia, förstärkt av det omfattande utbudet av livesport, ger oss unika möjligheter att skapa engagerande och interaktiva upplevelser för våra användare. Vidare möjliggör detta effektiv kommersialisering och tillgodoser det växande behovet av riktad information kring sportspel. Vi är väl positionerade för att maximera dessa möjligheter i samband med emissionen.
Nu ser vi fram emot sommaren
Med kostnadsbesparingar som ger effekt och sidor som främjar kontinuerlig tillväxt är det skönt att kunna se positivt på framtiden. Den planerade företrädesemissionen ger oss möjlighet att faktiskt utveckla de intäktsgenererande delar av verksamheten som till större del än vi önskat fått stå tillbaka för de besparingsåtgärder till vilka vi sett oss nödda och tvungna.
Att vi har en gedigen grund att stå på fick vi också ett indirekt men tydligt bevis på när Google under mars rullade ut en av de största förändringarna i sina sidrankningsalgoritmer någonsin, i syfte att kombatera bristfälligt och/eller automatiskt genererat innehåll. Den nya rankingen har inneburit en katastrof för många aktörer inom branschen, men FSports spelportaler har i det närmaste inte påverkats. Vi har jobbat hårt och länge för att bygga upp en inte bara omfattande utan även seriös, transparent och legitim närvaro i sociala medier och sökmotorskataloger – och ibland är det skönt att få en liten knuff i ryggen när det länge varit uppförsbacke!
Med en sommar fylld av bland annat OS och fotbolls-EM ser jag med tillförsikt fram emot nästa kvartal och allt det kan betyda.
Helsingborg 17 maj 2024
Joel Hinz, VD FSport AB (publ)