VD har ordet
24 november 2023
I dag blickar jag tillbaka på ett hektiskt kvartal, som präglats av expansion inom digital sportmedia, liksom av effektiva kostnadsbesparingar – och inte minst fortsatt tillväxt.
Våra spelportaler intar en allt mer framträdande roll i vår strategi för tillväxt och generering av intäkter. Här fortsätter vi att arbeta aktivt för att öka trafiken och utvidga räckvidden på portalerna, med engagerande innehåll som leder till att vi attraherar fler besökare och etablerar nya samarbeten. Vår vision är att skapa en diversifierad innehållsplattform som tillgodoser en bred sportpublik, under hela sportåret. Från Premier League och Allsvenskan, till stora och små travlopp, genom sommarens tennis i Wimbledon och cykling i Tour de France, till vinterns ishockey i form av såväl SHL som NHL, via alla spännande säsongsupptakter i fotboll under hösten. Satsningen på att bredda vårt fokus utgör en betydande strategisk utveckling som vi räknar med att se god effekt på.
Företagets marknadsnärvaro inom travvärlden ökar och ökar
Det pyr av aktivitet på vår välrenommerade spelportal trav.se, där en stor besökarskara visar upp ett omfattande intresse för nya koncept inom travet. Under det gångna kvartalet har vi utvecklat innehållet på sidan betänkligt: vi har mer innehåll, utvidgad videodistributionsstrategi, avsevärt fler samarbetspartners med fler spelerbjudanden – och inte minst nya annonseringsmöjligheter. Vår målgrupp är oss fortsatt trogen och återkommer regelbundet till alla djupgående analyser av trav och speltips på de mest spelade streckspelen, som V75, V86 och GS75. Vi sitter på ett av Sveriges starkaste varumärken inom travsporten, och att utvecklingen på portalen går starkt framåt är glädjande.
Våra guider till de populäraste ligorna och sporterna blir fler – och matigare
Sportspelsportalen 1X2.se, som vi stolt och ärligt kan säga är en av Sveriges mest väletablerade, sprudlar av innehåll – där våra populära dagliga speltips görs följe av specialsidor för bland annat världens största fotbollsliga Premier League, spanska La Liga, NFL och annat. Det är en engagerad och aktiv målgrupp vi når genom de här riktade kommunikationskanalerna. Med vårt ständigt förnyande innehåll i form av odds, tabeller, erbjudanden, analyser och speltips i såväl skriven form som videodito blir varje guide en egen levande sida.
Vi positionerar oss inom svensk ishockey med nya ligaportaler
I samband med säsongsstarten av SHL under det tredje kvartalet introducerade vi en ny ishockeyportal med tillhörande guider för en engagerad målgrupp inom en av Sveriges mest populära sportligor. Här får våra besökare en fullständig översikt över säsongen 2023/2024, och guiden fungerar som en one-stop shop för allt SHL-relaterat. Utbudet blev sedan bara bättre när även den nordamerikanska hockeyligan NHL kickade igång och vi kunde lansera en ännu matigare guide, med spaltmeter av info och utförliga videogenomgångar som direkt slog nya tittarrekord.
Vårt egenproducerade videoinnehåll går från klarhet till klarhet
Under hela det senaste året har vi utökat vårt utbud av egenproducerade sändningar i form av livestreaming på Twitch och podcastserier på Youtube. Satsningen på sändningskoncepten “Lördagskänsla” och “Hockeyfeber” har burit frukt, och vi har under kvartalet glädjande nog kunnat utöka sändningsschemat med “Söndagskänsla” så att det blir sportfeeling hela helgen. Tittarengagemanget växer stadigt och vi siktar på att locka ännu fler besökare till det redan gedigna videoschemat genom att experimentera vidare med såväl nya koncept som ändringar i och förbättringar av befintliga.
Utökat fokus på Daily Fantasy Sports på trav i Sverige
FSport är i dag den enda speloperatören i Sverige som bedriver Fantasy Sports-spel på trav. Vår populära spelprodukt Platskampen har under kvartalet fått utökat spelschema och erbjuder nu dagliga spel med fasta garanterade vinstbelopp, autofyllfunktion, kartesiska system – en helhet som syftar till att öka användarinteraktionen och engagemanget och som därigenom förstärker vår ställning som en helt unik aktör på den svenska spelmarknaden.
Våra kostnadsbesparingar ger allt större effekt
Företaget sjösatte ett omfattande besparingsprogram under slutet av 2022, och det långsiktiga målet under året har länge varit att se full effekt under det fjärde kvartalet 2023. Den punkten närmar vi oss nu. Organisatoriska förändringar och infrastrukturoptimering har lett till en betydande minskning av underskottet i den här rapporten: vi ser ett EBITDA-resultat på -848 TSEK att jämföra med motsvarande kvartal föregående år på -2 041 TSEK. Vi räknar med att uppnå programmets fulla potential under slutet av 2023 som planerat.
Efter en längre period med fokus på kostnadsbesparingar och vårens emissionshantering är det nu dags igen att satsa hårdare på att vidareutveckla våra välbesökta och stabila produkter. Vi avser att ytterligare höja underhållningsvärdet på alla fronter och med det även förbättra kommersialiseringen. Jag ser fram emot allt positivt som framtiden kan ge – det är inte svårt att se med tillförsikt på den!
Helsingborg 24 november 2023
Joel Hinz, VD FSport AB (publ)