FSport AB (“Bolaget”), en av Sveriges ledande aktörer inom sportspelsmedia, knyter Magnus Bråth till sig i ett långsiktigt samarbete inom sökmotoroptimering (“SEO”). Samarbetet tryggar en långsiktig ökning av besökare till Bolagets mediaprodukter genom en kombination av traditionellt SEO-arbete och nyskapande, AI-baserad produktion av innehåll.
Magnus, som sedan senaste företrädesemission även är aktieägare i Bolaget, räknas allmänt som en Europas främsta SEO-specialister och har även skrivit Sveriges mest sålda bok i ämnet. Hans långa erfarenhet präglas av en förmåga att ständigt förnya sig och ligga i teknikens framkant för att utnyttja hur snabbt webben utvecklas när konkurrenter inte hänger med i tempot.
Under Magnus många år i branschen har han hjälpt åtskilliga företag – inte minst spelbolag – att mångdubbla sin besökartrafik, och på FSport kommer han att ta ett helhetsgrepp om Bolagets och dess produkters SEO samtidigt som han löpande engageras aktivt i rådgivning kring strategiska och operativa SEO-frågor.
Samarbetet sträcker sig initialt över ett års tid med start den 1 september 2024, och förlängs därefter med ett år till, givet att vissa uppsatta mål uppnås. Avtalsvärdet för det första året är SEK 400 000 kr exkl. moms, medan avtalsvärdet för det andra året har ett fast element om SEK 600 000 exkl. moms och ett rörligt om högst SEK 400 000 exkl. moms, beroende på prestation och uppfyllande av vissa uppsatta mål. Bolaget äger rätt att reglera arvodet med nyemitterade aktier i kvittningsemissioner. Arvodet för det första året regleras vid avtalets inledning, till en kvittningskurs om SEK 0,08 per aktie vilket skulle motsvara 5 000 000 nyemitterade aktier. För dessa aktier har parterna överenskommit sedvanliga villkor för lock-up. Arvodet för det andra året avräknas och regleras efter varje sexmånadersperiod av året, med kvittning till då rådande aktiekurs för Bolaget.
“FSports affiliateverksamhet bygger på att erbjuda underhållande mediecontent som gör användare intresserade av att registrera sig hos våra partners. Flaskhalsarna i den modellen är inflödet av nya besökare till våra sidor och utflödet av presumtiva kunder till våra partners. Magnus oerhörda renommé och erfarenhet kommer i vårt nära samarbete att bidra väsentligt till att säkra ett stadigt ökande inflöde på lång sikt, och innebär även en mycket kortare startsträcka för satsningar utanför Sverige”, säger Joel Hinz, VD på FSport AB. “I kombination med den heltäckande översyn av utflödet som vi tidigare kommunicerat och som nu sjösätts successivt under hösten breddar vi alltså hela intäktskanalen för att maximera lönsamheten.”
“FSport utvecklar och driver några av den svenska marknadens mest spännande sportspelsmedier online. Produkterna håller väldigt hög kvalitet och har potential att bli väsentligt större till både omfattning och intjäning, och jag ser fram emot att bistå Bolaget med rådgivning i SEO-arbetet framöver för att realisera denna potential. Därtill finns många kommersiella möjligheter att rulla ut internationella versioner av Bolagets produkter, och även utveckla nya, på marknader som växer snabbare än den svenska och där SEO kan utgöra en stomme i tillväxtstrategin”, säger Magnus Bråth, ledande SEO-specialist.