VD har ordet

29 augusti 2024

Kära FSportare,

Det gångna kvartalet har varit ett av de mest transformativa i bolagets historia. Vi har valt en tydlig väg framåt, där våra mediasatsningar står i centrum – och där de får effektiv hjälp av nya sportspelsprodukter, baserade på gammal kunskap och lång erfarenhet. Det är dags att ta FSport in i en ny epok.

Under årsstämman den 30 maj fattades som planerat beslut om en företrädesemission på cirka 4 MSEK, som på förhand säkerställdes till cirka 55 % genom teckningsåtaganden. Vid utgången av kvartalet var teckningsperioden stängd, och utfallet – att bolaget tillförs cirka 2,9 MSEK före avdrag för emissionskostnader – hade precis kommunicerats ut. Detta är pengar som vi delvis avser använda till intäktsökande åtgärder för att trygga företagets långsiktiga planering. Vi är tacksamma över att ha marknadens förtroende – men vi är också väl medvetna om att det är ett förtroende som behöver vårdas och förvaltas.

Spellicensen lämnas tillbaka

FSports dragplåster som bolagsprodukt var länge spelplattformen för Daily Fantasy Sports, där både egenutvecklade sportspel och det licensierade poolspelet PoolX tillhandahölls.

Men ibland vårdar man bäst ett förtroende genom att veta när det är dags att dra i bromsen. DFS-produkten fick aldrig ett genomslag som matchade förhoppningarna, och även efter våra första större besparingsåtgärder stod den fortfarande för lejonparten av våra kostnader. När bolagets spellicens löpte ut valde vi därför efter mycket noga övervägande att inte förnya den – ett tidskrävande, men nödvändigt projekt.

Läge att vara optimistisk

Det finns faktiskt mycket gott att ta med sig från DFS-produkten. Till att börja med har det aldrig rådit något tvivel om att FSport är exceptionellt bra på att utveckla underhållande spelprodukter, och det inom många relaterade men ändå olika områden. All denna kunskap tar vi med oss och utnyttjar vidare. I slutet av juni lanserade vi ett gratis, ej licenspliktigt spel över sommarens EM i fotboll, som väl exemplifierar hur vi drar praktisk nytta av befintliga kunskaper. Detta är ett spel fött ur vår befintliga produktportfölj, uppdaterad till att fungera som en fristående tjänst med tät koppling till vårt mediacontent. Det ger oss också möjlighet att utnyttja alla väletablerade kontakter med potentiella sponsorer som vi jobbat upp på våra mediaportaler för att göra mindre och temporära spel omedelbart lönsamma – en möjlighet som inte hade gått att realisera tidigare.

En höst med utsikt över mediaportalerna

Framför allt innebär alla de beslut som fattats under våren att vi mejslar oss fram till en tydligare inriktning för FSport. Vi är fortfarande ett sportspelbolag, och när detta skrivs har vi övergått till att specialisera oss på affiliatemedia med tillhörande sportspelsprodukter. Det ger oss också andra resursmuskler att lägga på att förbättra de bitar vi redan gör bra och har stabila intäkter från, för att på det sättet kunna satsa på att öka dem – och förhoppningsvis nå till hägrande svarta siffror i framtiden.

Kostnadsbesparingar har varit temat för rapporter och VD-ord under lång tid nu, och det börjar bli dags att sluta med det. Varenda bokföringspost har vridits och vänts under lupp om och om igen; vi har bytt tjänsteleverantörer, dragit ned lokaler, ändrat i organisationen, sagt upp eller förhandlat om avtal, med mera. Effekterna av detta kan av naturen släpa efter, och det dröjer en bra bit in på hösten innan vi ser det slutgiltiga resultatet. Men arbetet är utfört.

Med en framgångsrik emission i ryggen, ett i praktiken avslutat kostnadsbesparingsprogram, en tydlig väg framåt för bolaget och inte minst en efterlängtad sommarsemester vet vi precis vad vi ska jobba på framöver. Jag ser redan mycket fram emot att se hur långt vi hunnit komma till nästa gång jag fattar pennan.

Helsingborg 29 augusti 2024
Joel Hinz, VD FSport AB (publ)