Det andra kvartalet präglades av intäktskonsolidering och en övergång till slutfasen av kostnadsbesparingsprogrammet. Återlämnandet av spellicensen medför betydande långsiktiga besparingar och en tydlig strategisk resursomriktning. Företrädesemissionen, vars teckningsperiod vid kvartalets utgång avslutats, stärker Bolagets expansions- och marknadsföringsmöjligheter.
APRIL – JUNI 2024
- Nettoomsättning uppgick till 1 052 TSEK (1 009).
- Rörelseresultat före nedskrivningar och avskrivningar (EBITDA) uppgick till -397 TSEK (-1 142).
- Engångskostnader om -165 TSEK, som är kopplade till företrädesemissionen, belastar eget kapital.
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -1 260 TSEK (-2 003).
- Resultat efter skatt uppgick till -1 260 TSEK (-2 003).
- Resultat per aktie uppgick till -0,03 SEK (-0,08).
JANUARI – JUNI 2024
- Nettoomsättning uppgick till 1 878 TSEK (1 561).
- Rörelseresultat före nedskrivningar och avskrivningar (EBITDA) uppgick till -1 094 TSEK (-3 064).
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -2 819 TSEK (-4 786).
- Resultat efter skatt uppgick till -2 819 TSEK (-4 786).
- Resultat per aktie uppgick till -0,06 SEK (-0,22).
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN APRIL – JUNI 2024
- Bolaget lanserar nya portaler för Allsvenskan och Ishockey-VM.
- Bolaget inleder företrädesemission som tecknas till cirka 72,5 %.
- Aktiemarknadsnämnden beviljar undantag från budplikt för företrädesemissionen.
- Bolaget konsoliderar verksamheten genom att inte förlänga spellicensen, för att i stället koncentrera verksamheten till den intäktsgenererande mediadelen.
- Bolaget lanserar EM-tipset i samarbete med Coolbet inför fotbolls-EM 2024.
- På årsstämman beslutas det att fastställa resultat- och balansräkningen, att ge ansvarsfrihet till styrelsen, samt att genomföra en nyemission av aktier och en minskning av aktiekapitalet. Styrelsen bemyndigas också att besluta om framtida emissioner av aktier, teckningsoptioner och konvertibler. De nuvarande ledamöterna omväljs.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG
- Tobias Block tillträder som ny Chief Financial Officer (CFO).
- Företrädesemissionen slutförs vilket tillför kassan cirka 2,9 MSEK före avdrag för emissionskostnader.
- Bolaget ingår strategiskt samarbete med Magnus Bråth, ledande specialist inom SEO, om utveckling av Bolagets räckvidd och exponering på sökmotorer.
VD HAR ORDET
Kära FSportare,
Det gångna kvartalet har varit ett av de mest transformativa i bolagets historia. Vi har valt en tydlig väg framåt, där våra mediasatsningar står i centrum – och där de får effektiv hjälp av nya sportspelsprodukter, baserade på gammal kunskap och lång erfarenhet. Det är dags att ta FSport in i en ny epok.
Under årsstämman den 30 maj fattades som planerat beslut om en företrädesemission på cirka 4 MSEK, som på förhand säkerställdes till cirka 55 % genom teckningsåtaganden. Vid utgången av kvartalet var teckningsperioden stängd, och utfallet – att bolaget tillförs cirka 2,9 MSEK före avdrag för emissionskostnader – hade precis kommunicerats ut. Detta är pengar som vi delvis avser använda till intäktsökande åtgärder för att trygga företagets långsiktiga planering. Vi är tacksamma över att ha marknadens förtroende – men vi är också väl medvetna om att det är ett förtroende som behöver vårdas och förvaltas.
Spellicensen lämnas tillbaka
FSports dragplåster som bolagsprodukt var länge spelplattformen för Daily Fantasy Sports, där både egenutvecklade sportspel och det licensierade poolspelet PoolX tillhandahölls.
Men ibland vårdar man bäst ett förtroende genom att veta när det är dags att dra i bromsen. DFS-produkten fick aldrig ett genomslag som matchade förhoppningarna, och även efter våra första större besparingsåtgärder stod den fortfarande för lejonparten av våra kostnader. När bolagets spellicens löpte ut valde vi därför efter mycket noga övervägande att inte förnya den – ett tidskrävande, men nödvändigt projekt.
Läge att vara optimistisk
Det finns faktiskt mycket gott att ta med sig från DFS-produkten. Till att börja med har det aldrig rådit något tvivel om att FSport är exceptionellt bra på att utveckla underhållande spelprodukter, och det inom många relaterade men ändå olika områden. All denna kunskap tar vi med oss och utnyttjar vidare. I slutet av juni lanserade vi ett gratis, ej licenspliktigt spel över sommarens EM i fotboll, som väl exemplifierar hur vi drar praktisk nytta av befintliga kunskaper. Detta är ett spel fött ur vår befintliga produktportfölj, uppdaterad till att fungera som en fristående tjänst med tät koppling till vårt mediacontent. Det ger oss också möjlighet att utnyttja alla väletablerade kontakter med potentiella sponsorer som vi jobbat upp på våra mediaportaler för att göra mindre och temporära spel omedelbart lönsamma – en möjlighet som inte hade gått att realisera tidigare.
En höst med utsikt över mediaportalerna
Framför allt innebär alla de beslut som fattats under våren att vi mejslar oss fram till en tydligare inriktning för FSport. Vi är fortfarande ett sportspelbolag, och när detta skrivs har vi övergått till att specialisera oss på affiliatemedia med tillhörande sportspelsprodukter. Det ger oss också andra resursmuskler att lägga på att förbättra de bitar vi redan gör bra och har stabila intäkter från, för att på det sättet kunna satsa på att öka dem – och förhoppningsvis nå till hägrande svarta siffror i framtiden.
Kostnadsbesparingar har varit temat för rapporter och VD-ord under lång tid nu, och det börjar bli dags att sluta med det. Varenda bokföringspost har vridits och vänts under lupp om och om igen; vi har bytt tjänsteleverantörer, dragit ned lokaler, ändrat i organisationen, sagt upp eller förhandlat om avtal, med mera. Effekterna av detta kan av naturen släpa efter, och det dröjer en bra bit in på hösten innan vi ser det slutgiltiga resultatet. Men arbetet är utfört.
Med en framgångsrik emission i ryggen, ett i praktiken avslutat kostnadsbesparingsprogram, en tydlig väg framåt för bolaget och inte minst en efterlängtad sommarsemester vet vi precis vad vi ska jobba på framöver. Jag ser redan mycket fram emot att se hur långt vi hunnit komma till nästa gång jag fattar pennan.
Helsingborg 29 augusti 2024
Joel Hinz, VD FSport AB (publ)
Finansiella rapporter: fsportgroup.se