VD har ordet

28 augusti 2025

Kära FSportare,

Svarta siffror, välkomna avyttringar, ett intressant förvärv och en mycket efterlängtad nygammal lansering — det andra kvartalet 2025 har präglats av flera viktiga händelser.

Jag skriver detta efter en lång och härlig sommar, med varma semestrar och sedvanligt stiltje inom sportmediavärlden, när till synes allt utom Allsvenskan tar paus.

Det har också inneburit en sommar med den arbetsro jag tidigare utlovat. Företaget har nu för första gången på länge mycket goda möjligheter att fokusera och satsa på såväl vad som behövs som vad vi faktiskt längtar efter.

1×2 byts mot Tippa

Som tidigare aviserats färdigställdes till slut försäljningen av domänen och varumärket 1×2.se i april. Pengarna från denna försäljning är vad som nu ger oss den långsiktiga stabilitet som bolaget behöver — samt, förstås, den chans att satsa som alla företag ivrigt tar emot.

I samband med försäljningen lanserade vi även den nygamla produkten Tippa.se — ny eftersom domänen är nyinköpt och tidigare obrukad, men gammal eftersom i stort sett allt innehåll från 1×2.se lever kvar på den nya domänen.

Att bygga upp en ny produkt från scratch är förstås ett enormt och tidskrävande åtagande, och det faktum att vi behåller så mycket innehåll, samt flera inarbetade kommunikations- och marknadsföringskanaler, ger oss en enorm fördel när vi nu ska vänja våra trogna besökare vid den nya domänen.

Amerikansk pokersatsning

Vi har inte bara sålt domänen 1×2.se, utan även återstoden av vår egenutvecklade teknologi från tiden som spelbolag inom daily fantasy sports. Denna avyttring är inte bara trevlig läsning för periodens bottom line, utan betyder också att vi därmed kliver in som ägare till en knapp fjärdedel av spelstudion Aftermath Interactive.

Aftermath utvecklar framför allt pokerspelet Hands of Victory, ett i princip lanseringsklart tävlingsspel byggt på i grunden traditionella pokerregler men med helt nya spelmekaniker. Studion står i begrepp att lansera på den enorma — och lukrativa — amerikanska marknaden som såväl gratisspel som med betalmodeller inom kort, och den teknologi vi nu säljer möjliggör ytterligare spel på samma grundläggande principer, inom det närbesläktade området sport och sports betting.

Hösten och vägen framåt

Nu är det dags att fokusera på vad vi vill åstadkomma, och även om sommaren ofrånkomligen kantas av semestrar har vi nu kunnat öka upp våra budgetar, nyanställa, och planera bättre för vad vi faktiskt vill göra, och inte bara vad som krävs för stunden.

Vi, och hela branschen med oss, står också inför utmaningar som är helt nya. Som ett bolag som traditionellt byggt en stor del av sin marknadsföringsstrategi på långsiktig sökmotoroptimering håller vi oss ständigt à jour med hur artificiell intelligens förändrar landskapet för hur och varför konsumenter upptäcker och väljer att besöka sidor och domäner.

Här vill jag bestämt hävda att FSport besitter en stor fördel i och med den kunskap vi tar med oss från tiden som spelbolag, från all vår sökmotorkunskap, och inte minst från våra anställdas kompetenser och historik. Personligen ser jag fram emot att tackla — och bemästra! — dessa utmaningar, under Q3 och framåt.

Helsingborg 28 augusti 2025
Joel Hinz, VD FSport AB (publ)