VD har ordet

28 maj 2025

Kära FSportare,

Det gångna kvartalet har inneburit lättnad och framtidsutsikter, hopp och ombyggnationer, planering och nylansering. I dag har vi mycket att jobba med — och allt av det är såväl utmanande som genuint roligt.

FSport är i dag ett företag som mår bättre än det gjort på länge. Detta gör bolaget eftersom det funnits en förståelse för vad som fungerar — och vad som inte gör det. I dag är det första gången jag eller mina föregångare skriver om ett FSport som inte längre har kvar sina två mest klassiska produkter. Men det är också ett FSport som utan minst tvivel mår bättre av det.

Farväl till 1×2.se
Vår långvariga trotjänare, 1×2.se, såldes i februari till det åländska spelföretaget Paf. Försäljningen finaliserades sedan efter periodens utgång. Vad som såldes var en premiumdomän och ett ett väl inarbetat varumärke — tillgångar som jag hoppas att Paf får mycket glädje av. Men försäljningen sträcker sig till just domännamn och varumärke. Nästan allt innehåll är fortfarande vårt att bruka, liksom den egenutvecklade plattform som produkten bygger på. När vi nu säger hejdå till 1×2.se är det med en välbehövligt utökad plånbok, och något jag länge sett fram emot — arbetsro.

Hej till Tippa.se
I samband med att försäljningen finaliserades lanserade vi också en ny produkt: Tippa.se, på ett av de domännamn vi förvärvade i sluttampen av fjolåret. Här ligger nu också just den plattform som vi drev 1×2.se på, och lejonparten av allt content därifrån.

Tippa.se kommer tveklöst att vara en nyckelprodukt framöver på samma sätt som 1×2.se länge varit, och även om det förstås tar tid att arbeta in ett helt nytt varumärke är vi fast förvissade om att vi är fullt förmögna att upprepa bedriften — särskilt eftersom vi den här gången inte behöver börja från scratch.

Fans48 lanseras
I september förvärvade vi den mestadels färdigbyggda produkten Fans48, som är en sporttjänst där fans av fotbollsklubbar kan följa sitt älskade lag i vått och torrt.

Vid köpet siktade vi på en lansering under Q1, och det målet var vi aldrig nära att missa. Sidan lanserades tidigt i februari, på sju språk och med täckning av en rad olika toppligor. Redan från start finns kustomisering för över hundra olika europeiska klubbar, däribland alla från vår inhemska Allsvenskan.

Framtiden
Vi befinner oss i skrivande stund i en tämligen intensiv fas av produktplanering. Att vi givit oss själva arbetsro betyder inte att vi ska varva ned — utan tvärtom att vi nu äntligen befinner oss i en position där vi kan satsa på det vi tror på.

Vad det konkret syftar till kan innebära olika saker. Vi står nu med en liten men stabil produktportfölj, som vi kan skala upp till fler produkter, marknader och språk. Fans48 kan med fördel utökas, och så kommer också att ske. Här sitter vi på en enorm statistikdatabas som vi även kan dela med Tippa.se, och om 1×2.se var en premiumdomän så är förstås Trav.se inte sämre.

Internet, och det sätt på vilket konsumtionsmedia når ut till kunder online, har förändrats markant under de senare åren, och vi håller i dag bland annat på att växla upp vårt videoströmningsutbud rejält. Mer och mer automatiseras också inom områden som tidigare varit helt eller delvis manuella, och det går som techbolag i dag inte att låta bli att hålla sig à jour med modern teknologi, och AI-hjälpmedel är något vi tittar mer och mer på att utnyttja effektivare. Pengarna vi fått in kommer inte bara att ligga stilla, men exakt i vilken utsträckning de kommer att användas till vad håller fortfarande på att planeras.

Vi stänger inte heller några dörrar, vare sig för köp eller sälj, och när detta skrivs har vi precis annonserat en sådan nyhet, där vår fantasy sports-teknologi säljs för aktieinnehav i ett annat spännande, svenskt bolag på väg in i USA.

Helsingborg 28 maj 2025
Joel Hinz, VD FSport AB (publ)