Rubrik

4 maj 2022

Bästa aktieägare, det har varit ett intensivt år för FSport och jag vill härmed presentera ett urval av vad vi genomfört i strategisk affärsutveckling och de milstolpar vi uppnått under ett händelserikt 2021. 

 Vi inledde det första kvartalet med förvärven av de populära spelportalerna 1X2.se och Trav.se. Spelportalerna uppvisade snabbt sin potential, genom en väl fungerande affärsmodell i form av kommersiella samarbeten med andra speloperatörer i Sverige, där en organisk besöksvolym om ca 20 000 besökare i månaden gav direkt resultat.

I samband med fotbolls-EM under sommaren så återlanserade vi spelen inom Daily Fantasy Sports med nya erbjudanden baserat på en förbättrad teknologi samt en rad nya funktioner. Den huvudsakliga målsättningen med lanseringen var att säkerställa att vår plattform är tillräckligt stabil, vilket vi uppnådde med framgång. Efter fotbolls-EM har vi fortsatt att lansera nya spelformat såsom SuperSjuan, och löpande lagt till spelmöjligheter på Europas ledande ligor och turneringar med utvalda matchpaket. Idag erbjuder vi spel på Allsvenskan, Premier League, La Liga, Serie A, Champions League, Europa League, FA Cupen och Ligacupen samt landskamper. Vårt spelerbjudande kommer som tidigare kommunicerats, att löpande kompletteras under 2022 med ytterligare nya spelformat och spelprodukter.

Fram till årsstämman i slutet av det andra kvartalet 2021, förstärkte vi organisationen genom rekrytering av ett antal nya och erfarna styrelseledamöter. Den nya styrelsen har tillsammans med mig en omfattande erfarenhet av att driva tillväxtbolag i publik miljö.

Det tredje kvartalet var tidpunkten för milstolpar i FSports historia. FSport noterades på Nasdaq First North Growth Market och handel inleddes med aktien den 30 september. I samband med noteringen genomfördes en emission som glädjande nog tecknades till 168 procent och tillförde 20,25 MSEK innan emissionskostnader, detta visar på ett intresse och förtroende för vår verksamhet.

Det fjärde kvartalet lade grunden för en ökad satsning inom Daily Fantasy Sports där vi presenterade Platskampen, en ny speltitel för den svenska travmarknaden. Lanseringen av travspelsformatet visar på tydlig innovation för vår spelplattform, dess flexibilitet samt skalbarhet. Vi har under 2022 följt upp lanseringen med nya spelprodukter inom trav, då vi ser en efterfrågan på dagliga travspel inom Daily Fantasy Sports. Vi bedömer också att travprodukten kan vara internationellt gångbar för fler typer av hästkapplöpning på andra marknader.

Under året hade vi premiär för nya videoformat på våra spelportaler, och sedan dess har vi regelbundet producerat flera timmars kvalitativ videounderhållning inom sport och sportsbetting. Distributionen sker främst på den världsledande plattformen Twitch. Vår satsning på streaming är ett viktigt steg i att utveckla nya format med intressant innehåll där vi når fler besökare och nya samarbeten. Streaming sker för våra egenutvecklade programformat inom ishockey och fotboll, där vi ser att fler sporter samt mer innehåll och nya format kommer att adderas under 2022.

Vi har förstärkt vår marknadsnärvaro ytterligare genom samarbete med Tradedoubler. Detta ger oss nya möjligheter i vår marknadsföring, genom ett nytt affiliateprogram nå fler spelare för våra underhållande sportspel, vilket vi bedömer att vi kommer se resultat av under 2022. I samband med lanseringen av Platskampen säkrade vi spelintegration och marknadsföring på vår spelportal Trav.se. Ett aktivt och starkt varumärke med organiskt trafikflöde av tusentals månatliga traventusiaster att marknadsföra sig mot. Detta lägger en stark grund för satsningen på det egenutvecklade travspelet.

Vår spelportal 1X2.se har genomfört ett flertal satsningar i att utveckla sitt utbud. Genom att integrera och lansera våra fotbollsspel inom Daily Fantasy Sports på spelportalen, når vi direkt vår målgrupp som får en helt integrerad spelupplevelse, detta maximerar synergierna mellan våra spel- och medietjänster. Denna integration är ett spännande steg för oss, där vi utforskar en ny skalbar distributionsmodell för våra spel som vi tror starkt på. Vi har under 2022 fortsatt att marknadsföra och exponera våra spel direkt till 1X2.se tusentals sportintresserade besökare.

Vi befinner oss i en expansiv fas, där vi kompletterar den svenska spel- och travmarknaden genom att skapa, leverera och marknadsföra rättvisa samt genuint underhållande sportspel på vår egenutvecklade spel- och medieplattform. Vi har en stark tilltro till de nya spelen och vår position på marknaden, som den enda renodlade aktören inom Daily Fantasy Sports med svensk licens. Med ytterligare sport- och medielanseringar på gång, ser vi fram emot fortsättningen på 2022.

Helsingborg 3 maj 2022
Staffan Lindgren
VD FSport AB (publ)